Monday 25 February 2013

Halal Ker KFC?



Astaghafirullah.... sentap jiwa uwarrghhh. Ya Allah, pasal KFC still. Bila saya cek komen especially dari Okje dan Nor Laila baru saya tersedar, HALAL ker? Ok, sejujurnya, sebelum ni saya takder la was was  sebab bila saya cek menu takder pulak saya nampak daging babi ker apa ker. 

And if u guys ever notice I did mention pasal horse meat outbreak which lead to "halal status" even for Turkish Kebab, so dengan merata sana sini daging segala daging keluar berita, and tengah duk nak makan luar sangat2, tak la pulak terfikir jauh nak ke cafe kefci sana and cek satu2 (in fact, saya tak pernah ke sana lagi), sebab dalam kepala otak saya masa tu, ayam is ayam. Ini bukan alasan saya huhuhu. Ok, saya tak reti nak ulas lebih isu ni, dan saya juga tidaklah menghalalkan yang haram. Memang silap saya tak cek betul2. 

Saya ni walaupun nampak jahil, memang jahil pun. Tapi apa yang boleh saya elak, saya elak. Macam cerita saya kat kedai kebab before: http://monsterglider.blogspot.de/2012/10/baklava-de-turkeii.html.

Thank u so much u guys concern pasal ni, and I will appreciate it more if nextime u guys tegur or tanya sebelum saya buat atau makan sesuatu. Maklum la, duk jauh takder orang nak ingatkan or persoalkan tindakan saya. And how will u know? Saya kan suka meroyan kat sini hahahaha, for sure u will know. Saya ni manusia biasa lagi jahil, selalu terlepas pandang. Harap lepas ni tegur2 la saya yer... 

So, as for halal status kfc, saya tak pasti la sekarang ni. And my mom cakap, kalau was was elok jangan makan. ;) Ok, nomore KFC for me here... see u KFC in Malaysia then (^,^).

*Pernah nampak logo halal ni somewhere but not so sure anymore. 

52 comments:

  1. lai lai ..balik mesia jom!..makan kepci laju-laju

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh..i dok atas skali lah!..haha

      Delete
    2. yayyyy best tak dapat duk atas? hahahaa ok nnt balik mesia kita balun kepci abisan hahaha.

      Delete
  2. as salam, even in Malaysia we still concern and confius about HALAL status....apa yang penting beringat selalu...kadang-kadang tu beria-ia sangat dah nak makan dan dah nak masuk mulut pun tapi kalau masih ragu-ragu lain dah jadinya...saya juga masih banyak yang terlepas dan tergelincir....saya belum sempurna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih on your concern, really appreciate it. have to be extra careful in future.

      Delete
  3. Salam Mama Jelita :)
    Hmm.. isu halal haram ni kat mesia pun masih ramai yg tak concern..
    kat obersea cuma nk tahu cara sembelih ayam tu je.. ikut syarak ke tak..

    kita manusia.. no body's perfect..cma sendiri pun belajar dr kesilapan... huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cma,
      itu la kadang2 dah habis berhati2 pun, still jadi. maybe sebab dah habis hati hati tu hahaha.

      Delete
  4. ehem..elok stop dllah kalau ragu2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la, actually mmg bajet nak makan lagi 3 tahun akan datang pun hehehe.

      Delete
  5. beli je tepung KFC leh berkfc di rumah hehehe
    hai ujan2 ni teringin lak mkn kfc panas2..dapnye haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong pos tepung ke sini muahaha. huishh seju2 mmg la sedap melayan kfc panas2 kan.

      Delete
  6. jgn kan dok jauh la yang
    kat malaysia sini pun
    aku tgk selamba kodok orang mkn tgif dgn tony romas
    takde pun tanda halal
    tgif..
    obviously klu bako daging dia mesti flame teknik
    tony romas?!
    ko tak was was ke makan rib dia?!
    terang2 kat situ tulis pork free
    but it's doesn't mean sumbernya halal
    klu ikut case ko
    boleh dimaafkan syarak sbb darurat
    yg terang2 kat sini sumber halal bersepah
    yg subahah and haram pun main taram je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye dear, thanks singgah sini :D:D
      itu la, mana yg boleh elak, saya cuba la jugak elak. Alhamdulillah takat ni blom jauh tersasar hehehe.

      Delete
  7. yelah. kalau dah rasa ragu2 mmg xboleh makan. nanti balik makan kat malaysia k. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihih itu la... adoi. sebelum ni mmg tak la ragu sangat. takper, tak mati pun tak makan kfc kan.. makin mudarat ada la hehhee.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. jenuh tggu wei nk mkn kat msia..
      tp xpe satu kg ngan Cikna nti bleh soh Cikna belanja..kan JJ kan..kan :)

      Delete
  8. kalau ayam tu melalui sembelihan yang betul cara islam halal la..tu je ko kene pastikan..mana la tau kan pasal sana bukan negara islam..harapnye halal la pasal jadi darah daging ye dak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu kalau stok masak mmg kami beli kat helal turkish shop, cara sembelih tu tak la pulak aku soal selidik kan. Kes kefci ni takper la, dah terhadam dah pun hahha nomore after this unless aku sahkan kehalalan dia.

      Delete
  9. Betul kata mama tu kalau ada was-was hukumnya jadi haram. Sebaiknya kalau tak tahu baik jgn makanlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la kak, lepas ni mmg kena beringat selalu.

      Delete
  10. kalau kat Bradford ni ada juga KFC halal.... tapi saya tak pernah rasa lagi.. selalu makan ayam goreng depan uni jer, mmg sedap dan mengalahkan ayan kepci... dah la murah tau, dua pound dah dapat dua ketul ayam+fries+coke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sini pun selalu kami pergi satu kedai turkish ni ala kfc and ada satu ayam panggang dia pakai arang lagi, mmg sedap sesangat.
      Yg fastfood kfc burgerking ni, I pernah nampak halal somewhere and tu la jadi nya, tak cek setiap kedai betul2. Dulu masa ke amsterdam 5-6 tahun dulu, BK jer I makan sbb nampak Muslim worker and bila tanya dia cakap halal hahhaa. Naive jugok memuda dulu, hingga kini.

      Delete
  11. bg saya bagus mama jj ni ada kesedaran mcm ni.. bukan mudah nk hadapi dugaan sorang2, bukan orang tau...

    ada sedara saya penah cerita, ms dia di landon, selamba je melayu yg lain mkn benda tak halal...when we asked him, he just smiled... tak tahulah dia pun buat juga ke tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la sebabnya jugak saya up kan entry ini, supaya takder orang terkeliru dengan status halal haram kfc kat sini, takut saya buat orang salah faham pula.

      Belajar dari kesilapan, dan kelalaian.

      Thanks so much for your kind words :D:D

      Delete
  12. nik pun tak blh nak komen lebih2 jugak. so tak pe.pasni kena hati2 kan.
    sama jugak mcm nik pun.kat malaysia ni pun bukan semuanya halal.
    kadang2 restoran sama tapi berlainan branch pun ada yg tak ada kelulusan halal.

    sama2 kita check apa yg kita makan k. entry ni pun untuk ingatkan nik jugak.thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasni kena extra hati2. Exactly, ada tu kedai sama tapi cam haram hahaha. Sama2 la kita pakat beringat.

      Delete
  13. Memang kena peka sangat pasal halal haram makanan ni kan. Semoga kita semua selamat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la ckLah, duk beringat selama ni, tapi sebab mungkin dah terbiasa ngan kfc kat mesia so tak terlintas pulak nak kaji selidik yg satu ni. pengajaran buat saya.

      Delete
  14. takpe.... balik malaysia nanti mkn kfc puas puas.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh...balik mesia tak layan kfc kot. baik makan nasi lemak muahaha.

      Delete
  15. Apa2 pun yang dh terlepas nk bt mcmane kan? hati2 d masa akan datang.

    ReplyDelete
  16. saling ingat mengingati.......

    sharing is caring! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la namanya hidup berjiran maya.. heheh sharing is caring ;)

      Delete
  17. Ermm..apa saja yang buat kita ragu2 baik jgn mknkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la kata orang tua.. yang I always bare in mind pun.

      Delete
  18. kalo yakin boleh je hampa mkn,jgn was2..bila masuk bab was2 ni mmg x bleh lah..haish nk expalin pun ai jahil jugak kang nti tersalah explain lak.hehe lagi haru biru kan :)

    erkk..beli ayam wat sdiri la kepsi jwbnya kalo was2.kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la payah nak eplain bab2 gini, so untuk mengelakkan salah faham dan sebelum orang sabitkan saya bersalah dengna membawa mereka ke jalan yg salah, baik saya angkat bendera merah, eh?? hahahhaa

      gitu la kekdahnya Cik Ai. Pssttt pernah tengok utube "baba ali" tak? tadi hampir2 nak letak video tu sini hihihi.

      Delete
  19. Kalau kat sini ade Muslim league yg certify halal ker haram makanan sst produk atau restauran...dulu depa pernah certified KFC halal..namun kemudian tarik balik sbb mungkin ade reason kot..mcdonald adalah dpt status halal..tp jrg gak makan sbb was was kan.
    Anyway nas, always be careful..check betul2..discuss ngan hubby sblm beli mana2 produk...yg brgn lain tuh tgk dulu ingredients betul2...
    since dah terlanjur (mungkin..hehehe)..baik buat semayang sunat taubat lah agar tidak gelap hati, sbb orng islam kalau mkn makanan tak halal blh jd gelap hati..okey..take care yer, mera bettey..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks so much UmmuAidan, yups mmg kena extra extra careful pasni.

      Delete
  20. Selalunya kalau was2 dengan status makanan tu lebih baik jangan makan....pasni terpaksa awak lebih extra careful hal2 memilih makanan kat sana.....huhu

    ReplyDelete
  21. isu halal haram pun msh jd isu hot kat malaysia.. even mamak pun statusnya diragui sbb xsemua mamak tu islam.. so how?? n btl la kata ur mom, kalau was², jgn makan.. sy pernah terbedal coklat dr my bos, rupenya beli kat jepun.. arghhh, rs nk meroyan..

    ReplyDelete
  22. Tak pe..tak pe MJ..... dah lepas pun....
    Saja je nak tau kalau kat oversea, KFC tu macamana status kehalalannya .... ambik fish fillet jelah lain kali ... hehe ikan tak yah sembelih..

    ReplyDelete
  23. Susah juga bila cerita bab halal2 ni.. mmg particular sikit speciallly tang makan2.. kalau was2 baik jangan... neway bila mesia kasi makan banyak2 ye hehehe

    ReplyDelete
  24. Betul..betull...klu dah ada rasa was-was baik jgn makan.. bila melibat kan makanan ni lg kena alert ssb ia nya akan jadi darah daging kita. I sllu peringat kan diri I, jaga makan minum Pa'e sbb I nak dia jadi anak yg berhati lembut.. Skrg ni org kata, makanan byk mempengaruhi pembentukan jiwa anak2 kita.. peringatan buat diri I juga..masih byk kekurangan ku..:)

    Mai balik M'sia..kita makan kepci..abg Pa'e belanja..hehe.

    ReplyDelete
  25. pernah pergi thailand. nampak KFC kat sana. tapi dorang cakap KFC kat sana tak halal. that Y tak makan. Kat malaysia ni memang sah sah la halal.

    mmm... rasanya daging kuda kita boleh makan jika di sembelih dengan mengikut cara islam. cuma daging kuda tu panas sket

    ReplyDelete
  26. balik mesia la kak boleh hr2 makan kfc kihkihkih

    ReplyDelete
  27. betul kalau rasa was2 jangan makan..

    ReplyDelete
  28. isu halal hram kfc ni pun pernah hot jugak kt malaysia dulu..klu kt overseas tu tak yain n was2 lebih baik jgn makan.balik mlysia nti makan puas2 ye!hiks..

    ReplyDelete
  29. Kat KL ni byk kedai kepci.. Insyaa Allah di jamin halal..come to kakak comel JJ *_^

    ReplyDelete
  30. kalau rasa was2 elok elakkan la..

    ReplyDelete

I'm only responsible for what I say (write), not for what U understand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...