Sunday, 24 February 2013

Haiwan Peliharaan: Ayam Serama

Saper tak kenal ayam serama? 

Ini bukan ayam serama, ini ayam KFC pemberian Papa JJ bila I duk meroyan nak kefci itu hari.

Kat Kelantan dulu selalu ada pertandingan ayam serama ni. Pelik2 pertandingan nya, bermusim. Ada tu burung apa dah namanya, pastu ayam serama ni, pastu apa2 tah lagi. Sayangkan ayam burung sampai anak bini terabai huh. 

Anyhow.... my youngest brother dulu suka la jugak bela2 ayam ni. Kat kampung senang, lepaskan gitu jer tak der nak kena cuci taik mandi bershampoo pung. Tapi takder la untuk masuk bertanding bagai, dah habis pun musim ratu ayam masa tu. Makcik2 sebelah rumah pun ada jugak bagi kat dia sekor dua, suka la dia kan. 

Spesis adik saya tu, dia akan namakan ayam ayaman dia sempena orang yang bagi ayam tu... macam Mak Teh, Mak Chu etc. 

Yang buat menyirap nyer, bila ayam dia mati.. kalut call gaya mati bini cakap "Mak Teh mati!!!" . Tak gelabah ker kamu kalau dikhabarkan berita gitu. 

Sekarang dia dah besar dah takder ayam belaan semua ni. Tengah fokus bela diri sendiri dan I selalu doa dan harap dia berjaya dalam hidup hahaha. 


Ini la rupa ayam serama. Ini bukan Mak Teh.


*Saper tau spesis burung yg hebakk satu ketika dulu tu, siap ada lagu dikir pasal dia. Tension pulak bila datang ingat2 lupa ni, dah dekat2 nak ingat, dia ilang. 

56 comments:

  1. Lagu burung? Kalau lagu anak tupai mmg ada...yg burung apa pulak?

    eh, tak naklah bg ayam serama kpd adik bongsu awak ni.....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahha memang tak digalakkan bagi kat dia lagi.

      Delete
  2. dulu masa kecik-kecik jiran-jiran banyak bela ayam serama ni , sama macam depa bela ayam kampung . Tapi skrg ni dah susah nak nampak , mahal kot .

    ReplyDelete
  3. Hehe....ayam KFC kena masak sendiri ke? Adouiyai...
    M
    Fil pun suka tau bela ayam ni...siap beli tu...bukan ayam je burung pun dia suka...zaman anak anak okje kecik...
    Budak mmg sukalah tgk...mcm zoo hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha macam taman burung jadi nya...

      Delete
  4. Sekor ayam tuh nak buat KFC ker mama JJ...
    Hhehehe..budak laki mmg sesuai bela ayam kan..siap bg nama lagi tuh...:)..i pun ade gak ayam dl lwn ngan abg sekor sorang..tp hampeh...kecik2 dah mati...huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Papa JJ la sajer jer letak sign suh buat sendiri hahaha.
      huishh laga ayam ker? haha

      Delete
  5. burung merbok atau burung tekukur kot ..

    ReplyDelete
  6. Kikiki kelakar adik mama jj ni. Dulu rasanya ada pertandingan burung tekukur arau merbok rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bnyak sangat la kan pertandingan burung burungan ni.

      Delete
  7. terbaik Papa JJ....suruh masak sendiri ayam KFC hehe.

    #burung cenderawasih? burung punai? burung serindit? men teka je... :D

    ReplyDelete
  8. ...best nyer...nak buat ayam kfc...... sedap!!!! kalau bab burung tu...rasamya burung merbok atau terkukur.......
    kat kg remy masih ada ayam serama... tak silap ada buat entry hari tu......

    ReplyDelete
  9. lagu ayam jalil hamid adalah..haha

    ReplyDelete
  10. burung kakak tua jer la yg sy tau.haha..

    gempak tak gempak la klu bgtau mak teh mati..org yg dengar igt betul2 la ada org mati..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela kutu..lagu burang kakak tua je yang aku ingat lagi..hahaha..

      Burung Kakak Tua
      Hinggap di jendela
      Nenek sudah tua
      Giginya tingal dua

      Burung Kakak Tua
      Ada anak empat
      Nenek sudah tua
      Jalan pakai tongkat

      ade jual ek ayam kepsi yang belum masak..ko buat apa dengan ayam tu?

      Delete
    2. Hahaha..lama tak dengar lagu ni la... :)

      Delete
    3. Hahahha lagu burung tu masa kecik suka gak nynayi.
      Apo lak ayam kefci belum masak, ayam hutan dia suh aku buat ala kefci.

      Delete
  11. nak kepsi gak..

    owh dulu jiran sya ada juga bela ayam serama ni..byk


    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh boleh kakak comel, baper banyak nak?

      Delete
  12. sadin cap ayam pun hebak gak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebakk ayam... segala pun dia kan. kamu ayam apa? eh.

      Delete
  13. Suka tengok dada ayam serama. Nampak gagah perkasa gituu. Nyummy! Haha ^^

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum....

    saya dtg sni...salam kenal,terimakasih sudi dtg ke tmpt sy ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam...
      thanks jenguk saya balik :D:D

      Delete
  15. Hahaha lawak betul tang pikir2 tu.. dah dekat2 nak ingt dia ilang.. saya pun x tau laa burung ape siap ade lagu dikir tu haa.. burung tiong ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius tension kalau jadi lagu tu, u pun mesti selalu kan gitu kan kan kan :p

      Delete
  16. mmg gempaklah bila bgtahu mak teh mati atau apa2 nama org..
    padahal ayamkan..hihihi.
    lawak2... :)

    ReplyDelete
  17. hahhaa.. mau pengsan orang klu adik tu call dgn nada cemas lagi bagi tau Mak Teh meninggal..Mak Ngah meninggal..walhal ayam dia...kihkih...
    alahh...I pung dok ingat2 ni, tapi tak ingat jugo..burung apo yg mung fikir tu?? haha:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ingat ingat lupa... makin tua makin menjadi.

      Delete
  18. Tu dia dada tegak ke depan.....macam mengada2 pun ada tengok ayam serama ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi ngada2, lagi besar peluang untuk menang, sama la beauty peagent pun kan.. hahaha

      Delete
  19. kat kelantan mcm2 pertandingan yg libatkan haiwan..hahaha
    tapi selalu ikut musim kan. masa kecik tak sempat pelihara ayam serama tapi sempat bela ayam yg bewarna warni tu. selalu kat pasar tani ada la jual ayam tu..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayam yg kaler tu, kami dulu pun semangat nak bela tapi kecewa bila dah besar, dah lain kaler nyer hahahaa. sangat kecewa tau.

      Delete
  20. ayam serama memang cantik tp katik aje kan. err mintak kfc dibagi ayam suruh buat sendiri? sabau jelah. hahah..

    ReplyDelete
  21. tengok gambar first tu, igtkan ayam serama yg dah kena sembelih.. hehe

    ReplyDelete
  22. tak penah tgk live pertandingan ayam serama... klu ada pun kat tv je

    ReplyDelete
  23. hahahaha
    boleh lak gitu..agak2 makteh tu dia sedih x nama dia adik hampa tu bg kat ayam tu or dia bangga sebab dia yg bagi ayam tu..

    erkk ayam kepsi tu nk kena buat sdiri ka?adehhh pakai jd ayam golek lah jawabnya.hahaha

    ReplyDelete
  24. salam kak..
    hihi...kenape ayam kepsi tu togel? Ngeh ngeh ngeh :p

    seronok dok kampung sbb leh bercucuk tanam & ternak sekor 2 ayam..
    kat flat ni tang mana nk ternak nye? Ternah lelemak ade la.. hihi
    part nama ayam ni buat cma sengeh2..haha..klu jadi betul kalut oo..

    lagu ape tu kak?? Saraf2 otak cma x mendarat lg ni..

    ReplyDelete
  25. igtkn ada resepi ayam kepci versi berlin hahaha

    ReplyDelete
  26. Dulu2 En Hubby KA ada juga bela,, pas ayam serama kesayangan dier jad arwah, minat tu hilang dah hehehe

    ReplyDelete
  27. ayam serama ni comei bulu die pon cantik kan...:)

    ReplyDelete
  28. ayam serama yg suke mendada.. mujur xleh pakai bra.. ehhh

    ReplyDelete
  29. apa lagi yang boleh dijadikan binatang kesayangan yang murah dan mudah nak bagi makan...kalau bukan ayam kan...tapi...janganla pula dijadikan sebagai permainan perlagaan...

    ReplyDelete
  30. mak pernah pesan jgn kawin dengan org suka burung. nanti dia masuk hutan berhari hari cari burung sampai ko beranak pun duk sengsorang...

    memang betul kalau suka sabung ayam, main burung bagai. dah tak ingat anak bini. kenapa ek?

    ReplyDelete
  31. dulu masa2 kecik2 masih ingat ibu banyak bela ayam tapi ayam spesi mcm ni tak ada..kalau ada tentu sy kejar hari2 sebab geram haha..

    ReplyDelete
  32. LAGU TUPAI CABUT EKOR TAHU LAH, HIHI

    ReplyDelete

I'm only responsible for what I say (write), not for what U understand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...